China Car Forums banner

Chinees rijbewijs

26K views 29 replies 22 participants last post by  ludiewiebe  
#1 ·
Hallo mensen,

Wat zou de procedure zijn om een Chinees rijbewijs te verkrijgen voor een Maleisiër die daar werkt?
Is het de moeite waard om een internationaal rijbewijs te hebben? Wordt het daar erkend voor iemand met een 'Z'-visum?

Ik waardeer alle adviezen die ik kan krijgen, want ik ga volgende maand naar Yantai.

Bedankt op voorhand

God zegene u
:)

#4 ·
Ga naar het plaatselijke politiebureau of de afdeling Voertuigen. Ze kunnen meestal uw buitenlandse rijbewijs voor u omwisselen.

#6 ·
Real_I_Hate_China said:
Een Chinese chauffeur en een huishoudster kosten slechts een paar honderd dollar per maand, dus waarom zou je überhaupt zelf rijden?

Je zou in China zijn, waar de lokale arbeid goedkoop is; profiteer ervan.
Een Chinese chauffeur en een huishoudster ook, dat is verdomd geweldig, het leven is geweldig, je bent zo sterk mijn vriend, echt indrukwekkend. :lol:

#9 ·
Dit gegoogeld, maar dan in het Chinees
ht tp://auto.people.com.cn/GB/14556/5292075.html

Kortom, er staat dat aangezien China geen ondertekenaar is van het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer, een internationaal rijbewijs niet wordt erkend in China. Op de een of andere manier erkennen China en België elkaars rijbewijs via een soort verdrag.

---
Veel buitenlandse burgers in China gebruiken gewoon hun rijbewijs uit hun land van herkomst. Ik heb ook een paar gevallen gehoord waarin Chinese burgers die in de VS werken/studeren, tijdelijk een Amerikaans rijbewijs in China gebruiken. Aangezien de regelgeving voor buitenlanders die motorvoertuigen besturen per provincie/gemeente verschilt, hebben sommigen mogelijk niet eens dergelijke regelgeving, dus je kunt wel of niet in de problemen komen.

Het verkrijgen van een rijbewijs in China lijkt ook te verschillen per provincie of zelfs stad. Ik vermoed dat ze op veel plaatsen niet eens de faciliteiten hebben om de juiste examens voor buitenlanders af te nemen. Hier is een goed bericht voor u (weer in het Chinees), waar ongeveer 30 mensen uit verschillende landen een examen hebben afgelegd en geslaagd zijn in een andere stad van Shandong om hun rijbewijs te halen. Hopelijk kun je hetzelfde doen in Yantai.

#10 ·
Ik woon nu 10 jaar in China.
Een rijbewijs halen is hier slechts een formaliteit, maar zoals veel dingen in China is het een beetje lastig.

Beslis na aankomst en vestiging of je hier echt wilt rijden!

Als het antwoord dan nog steeds is: Ja!

Laat eerst je bestaande rijbewijs notarieel bekrachtigen (Gongzhengming), dit kost een paar honderd RMB en gebeurt bij het lokale notariskantoor (bijna elke grote stad hier heeft er een).

Neem dit dan samen met een paar pasfoto's mee naar het lokale rijbewijzenbureau. Vul de formulieren in en boek de test.

Voltooi een basis medisch onderzoek.

Voltooi de test. De test is schriftelijk - vrij eenvoudig en elementair.
Weinig mensen zakken voor de test, ga dan je rijbewijs halen (meestal 6 jaar geldig).

In China rijden zonder geldig Chinees rijbewijs is een overtreding.

In sommige steden kan de procedure voor het afgeven van het rijbewijs iets anders zijn.

Onthoud ten slotte: "Als je in Rome bent, doe dan zoals de Romeinen doen". Hier worden deuken en krassen over het algemeen langs de weg en contant opgelost.

Veel succes.
Limake

#13 ·
Ik heb net Qingdao's equivalent van het DMV gebeld om te kijken of ik eindelijk mijn CN-rijbewijs kan krijgen - ik gebruik mijn Britse rijbewijs zonder problemen tot nu toe, de politie bekijkt het, ik doe alsof ik dom ben - "agent, ik spreek geen woord Chinees" Ze laten me meestal zonder al te veel gedoe gaan.

Behalve dat mijn Britse rijbewijs in april verloopt, dus ik moet zo snel mogelijk een Chinees rijbewijs halen, aangezien ik waarschijnlijk een tijdje niet naar het VK ga. De methode om een rijbewijs te krijgen is eenvoudig, laat je paspoort vertalen door de speciale vertaalafdeling van het overheidsvertalingscentrum - in Yantai weet ik niet waar dit is, maar in QD weet ik het, dan breng je het naar de Che Guan Suo - Department of Automobiles waar ze iets magisch zullen doen waar je voor moet betalen en voilà - je krijgt je Chinese rijbewijs, ze geven je eigenlijk een test, maar de dame in het centrum vertelde me dat ze me ook de antwoorden zou geven, gewoon om over te schrijven op het antwoordformulier!

Toen ik echter naar China kwam, was mijn doel om Chinees te leren voor het volgende:
a) Chicks versieren - dat is gelukt, ben met een getrouwd.
b) Me redden in Chinese financiële instellingen, d.w.z. bankieren, hypotheken etc. - dat is gelukt.
c) Me redden in ziekenhuizen - heb mijn vriend geholpen - op de kraamafdeling en toen ik vorige week mijn arm brak.

Mijn doelen zijn bereikt! Een extra doel dat ik mezelf nooit had gesteld, was om in China te leren autorijden. De instructeurs spreken geen Engels en het zou een taaltest zijn die veel groter is dan in een universiteitszaal zitten en dat HSK/Chinese bekwaamheidsexamen afleggen.

Ik wil ook graag een paar rijlessen nemen met een instructeur - gewoon om volledig op de hoogte te zijn van de verkeersregels hier - ik heb hier in China al vaak gereden, maar meestal in huurauto's (altijd Chery!), maar nooit helemaal zeker van de regels (behalve ieder voor zich!) Het is echt niets vergeleken met het VK, alles staat op de verkeerde plek in de auto om te beginnen! Hier leren autorijden kost 3200 RMB + 100 RMB voor wat Britten een voorlopig rijbewijs zouden noemen en dan 200 voor het praktijkexamen. Simpel genoeg. Ik zal mijn Chinese rijbewijs helemaal opnieuw doen, ik heb genoeg tijd! Een instructeur vertelde me dat het in totaal ongeveer 50 dagen zou duren om te leren autorijden, aangezien ik al kan rijden, zal het voor mij niet zo lang duren - waarschijnlijk de helft, inclusief alle tijd die ik van afdeling naar afdeling ren. Ik begin na Chinees Nieuwjaar, eind februari.

Duim voor me. Als ik faal (onmogelijk!!!! - Ik maak me wel zorgen over die schriftelijke Chinese theorie-examen!), kan ik altijd mijn Britse rijbewijs nemen en toch een Chinese krijgen!

#14 · (Edited)
Tiggo said:
Een Chinese chauffeur en een schoonmaakster ook, het is verdomd geweldig, het leven is geweldig, je bent mijn vriend, echt indrukwekkend. :lol:
C clair!
maar eerlijk gezegd, ik begrijp niet waarom hij constant probeert China en ALLES wat met China te maken heeft te verpletteren:confused: Elke keer als er een kans is, maakt hij er gebruik van en het houdt nooit op... :nono:

#18 · (Edited)
BrianJ said:
Hoi mensen,

Wat zou de procedure zijn om een Chinees rijbewijs te verkrijgen voor een Maleisiër die daar werkt?
Is het de moeite waard om een internationaal rijbewijs te hebben? Wordt het daar erkend voor iemand met een 'Z'-visum?

Ik waardeer alle adviezen die ik kan krijgen, want ik zou volgende maand naar Yantai gaan.

Bedankt op voorhand

God zegene
:)
Hé, wat ik zou voorstellen is dat je het beter niet zelf probeert... dat is mijn persoonlijke ervaring. Het is gewoon teveel gedoe, en je moet zoveel afdelingen bezoeken en ook een kennistest + een lichamelijke controle is vereist. Ze zijn extreem streng op al deze dingen...
Ik heb het geprobeerd.... maar het werkt niet...
Ik heb de mijne via een agent laten doen, ze hebben een website, het is chinesedrivelicense.spaces.live.com

Als je wilt, kun je ze waarschijnlijk vragen om je te helpen. Niet duur. Ik denk dat het de moeite waard is, want het bespaart zoveel problemen.~!:thumb:

#20 ·
Eén ding om op te merken: China verbiedt u, net als Frankrijk, de snelweg te gebruiken totdat u het rijbewijs een jaar lang heeft. Ik ben hierdoor betrapt - ik had mijn Britse rijbewijs bijna 20 jaar, maar mijn Chinese minder dan een jaar. De agent was het er niet mee eens dat de twee gelijkwaardig zijn. Hoe dan ook, hij liet mijn Chinese collega het rijden overnemen en weg waren we.

#21 ·
Het probleem met het bovengenoemde "Company" is dat ze je vervangen om de computertest te doen. Een test is vereist in China, maar je zult niet weten waar "je" geslaagd bent. Als er iets gebeurt en ze je controleren en vragen hoe je de licentie hebt gekregen en je antwoord is: "Van een agent per post", is het alsof je geen licentie hebt.

Professioneel en bekend is chinadrivinglicense.com, ze zijn hier in China en begeleiden je van begin tot eind, zodat je alles zult weten. Geloof me, het gevoel om het zelf te halen is beter, ze hebben een professionele vertaler om je te helpen ;-).. als je begrijpt wat ik bedoel.

Tot ziens op de weg! Torsten - een Duitser die in ZhuHai woont

#22 ·
Hoe kunt u deze Chinese bedrijven vertrouwen die u een rijbewijs "onder de tafel" aanbieden? In ieder geval zijn ze illegaal en bieden ze een illegale service aan. Dus, als ze gewoon uw "aanbetaling" stelen, wat gaat u dan doen? Klagen bij de politie (dat u hebt deelgenomen aan het overtreden van de wet in China)? Aan de andere kant, als u geen "verblijfsvergunning" heeft, kunt u geen Chinees rijbewijs aanvragen. Om een "verblijfsvergunning" te krijgen, heeft u een werkvisum of een studentenvisum nodig. Het is een echte catch 22 voor sommigen van ons hier.

#24 ·
Hallo, ik heb net mijn rijbewijs gehaald. Ik ging naar een van die kleine lokale rijschoolwinkels. Ze deden al het papierwerk voor me en namen in totaal 800 RMB. Toen gebruikte ik deze tool DLQ-Swotter ( ubicomputing.de ) om de vragen te leren, omdat ze geen boek met de Engelse vragen voor me hadden. Het leren van de Engelse vragen is veel beter dan de Chinese vragen en een vertaler te hebben, wat ik eerder heb geprobeerd. Na een paar dagen leren heb ik de computertest in het Engels in Xili gedaan. Niet al te moeilijk.

#25 ·
Geniet van het rijden op de wegen en denk eraan om uw intentie om van rijstrook te veranderen aan te geven voordat u van rijstrook verandert. Hier in de VS vinden bestuurders het stoer om gewoon van rijstrook te veranderen zonder hun richtingaanwijzers aan te zetten. Een irritante eigenschap die blijkbaar voortkomt uit hun wantrouwen in de manier waarop andere bestuurders op dat signaal zullen reageren (andere bestuurders zullen versnellen zodat ze niet in de rijstrook kunnen komen waar ze naartoe willen, dus slaan ze de richtingaanwijzer gewoon helemaal over!). Oh, gewoon weer een teken van de onmenselijkheid van de mens tegenover de mens, en nog een teken dat we in de laatste dagen van dit systeem van dingen leven.