Ik heb net Qingdao's equivalent van het DMV gebeld om te kijken of ik eindelijk mijn CN-rijbewijs kan krijgen - ik gebruik mijn Britse rijbewijs zonder problemen tot nu toe, de politie bekijkt het, ik doe alsof ik dom ben - "agent, ik spreek geen woord Chinees" Ze laten me meestal zonder al te veel gedoe gaan.
Behalve dat mijn Britse rijbewijs in april verloopt, dus ik moet zo snel mogelijk een Chinees rijbewijs halen, aangezien ik waarschijnlijk een tijdje niet naar het VK ga. De methode om een rijbewijs te krijgen is eenvoudig, laat je paspoort vertalen door de speciale vertaalafdeling van het overheidsvertalingscentrum - in Yantai weet ik niet waar dit is, maar in QD weet ik het, dan breng je het naar de Che Guan Suo - Department of Automobiles waar ze iets magisch zullen doen waar je voor moet betalen en voilà - je krijgt je Chinese rijbewijs, ze geven je eigenlijk een test, maar de dame in het centrum vertelde me dat ze me ook de antwoorden zou geven, gewoon om over te schrijven op het antwoordformulier!
Toen ik echter naar China kwam, was mijn doel om Chinees te leren voor het volgende:
a) Chicks versieren - dat is gelukt, ben met een getrouwd.
b) Me redden in Chinese financiële instellingen, d.w.z. bankieren, hypotheken etc. - dat is gelukt.
c) Me redden in ziekenhuizen - heb mijn vriend geholpen - op de kraamafdeling en toen ik vorige week mijn arm brak.
Mijn doelen zijn bereikt! Een extra doel dat ik mezelf nooit had gesteld, was om in China te leren autorijden. De instructeurs spreken geen Engels en het zou een taaltest zijn die veel groter is dan in een universiteitszaal zitten en dat HSK/Chinese bekwaamheidsexamen afleggen.
Ik wil ook graag een paar rijlessen nemen met een instructeur - gewoon om volledig op de hoogte te zijn van de verkeersregels hier - ik heb hier in China al vaak gereden, maar meestal in huurauto's (altijd Chery!), maar nooit helemaal zeker van de regels (behalve ieder voor zich!) Het is echt niets vergeleken met het VK, alles staat op de verkeerde plek in de auto om te beginnen! Hier leren autorijden kost 3200 RMB + 100 RMB voor wat Britten een voorlopig rijbewijs zouden noemen en dan 200 voor het praktijkexamen. Simpel genoeg. Ik zal mijn Chinese rijbewijs helemaal opnieuw doen, ik heb genoeg tijd! Een instructeur vertelde me dat het in totaal ongeveer 50 dagen zou duren om te leren autorijden, aangezien ik al kan rijden, zal het voor mij niet zo lang duren - waarschijnlijk de helft, inclusief alle tijd die ik van afdeling naar afdeling ren. Ik begin na Chinees Nieuwjaar, eind februari.
Duim voor me. Als ik faal (onmogelijk!!!! - Ik maak me wel zorgen over die schriftelijke Chinese theorie-examen!), kan ik altijd mijn Britse rijbewijs nemen en toch een Chinese krijgen!